ISI Denpasar | Institutional Repository

PENGERTIAN DAN CARA PANDANG TENTANG KERAMIK

Agus Mulyadi, Utomo (2017) PENGERTIAN DAN CARA PANDANG TENTANG KERAMIK. Documentation. ISI Denpasar.

Full text not available from this repository.

Abstract

Lempung atau tanah liat adalah bahan baku keramik, yang mempunyai sifat plastis dan mudah dibentuk dalam keadaan basah (lembab). Pada umumnya tanah liat memiliki karakter yang tidak menentu dan tidak memperlihatkan sesuatu yang alami seperti yang dimiliki batu atau kayu. Karena sifat-sifat yang penurut itu dan tidak banyak memberikan resistensi apapun sehingga lempung dapat dipergunakan untuk keperluan yang luas dan tidak terbatas, misalnya untuk bangunan, tembok pembatas pekarangan, perabotan rumah tangga, benda teknis, benda hias dan benda ekspresi. Sebenarnya, apapun yang terkandung dalam suatu benda keramik, baik sebagai benda teknis, benda praktis (pakai), benda estetis, maupun sebagai benda spiritual (magis), adalah berasal dari daya “imajinasi” penciptanya saja. Namun demikian sifat yang penurut itu, tidak akan banyak bermanfaat apabila tidak didukung oleh ilmu, pengetahuan, teknologi dan seni untuk merekayasa lempung menjadi keras, kedap air, tahan panas, tahan dingin, awet, berfungsi pakai dan mempunyai bentuk yang indah serta menarik. Disamping itu arah pengembangan ilmu pengetahuan khususnya tentang ilmu keramik sampai sekarang ini telah semakin meluas dan kompleks, sehingga pengertiannya pada masa kini dan mendatang tidak lagi sederhana, dikarenakan riset bahan, seni, sosial-budaya-ekonomi dan teknologi terus bergulir serta berkembang dengan pesatnya di era keterbukaan (kesejagatan / globalisasi) yang sarat dengan persaingan. Clay or clay is a ceramic raw material, which has plastic properties and is easily formed in wet (moist) conditions. In general, clay has an erratic character and does not show anything natural like that of a stone or wood. Due to its imperceptible properties and does not provide much resistance to clay so that it can be used for a wide and unlimited use, for example for buildings, parapet walls, household furniture, technical objects, ornamental objects and expression objects. Actually, whatever is contained in a ceramic object, whether as a technical item, a practical (wearing) object, aesthetic objects, or as a spiritual (magical) object, is derived from the imaginary power of the creator alone. Nevertheless, the impermanent nature will not be of much use if it is not supported by science, knowledge, technology and art to engineer clay into hard, waterproof, heat-resistant, cold-resistant, durable, functional and has a beautiful and attractive shape. Besides, the direction of scientific development, especially about ceramics science until now has been increasingly widespread and complex, so that understanding in the present and future is no longer simple, because the research materials, art, socio-cultural-economy and technology continues to roll and develop rapidly in an era of openness (globalization / globalization) that is full of competition. Keywords: Ceramics, glaze, art and design

Item Type: Monograph (Documentation)
Subjects: N Fine Arts > NX Arts in general
Divisions: Faculty > Fine Arts and Design Faculty > Craft Department
Depositing User: Mrs Dwi Gunawati
Date Deposited: 07 Nov 2017 12:34
Last Modified: 07 Nov 2017 12:34
URI: http://repo.isi-dps.ac.id/id/eprint/2487

Actions (login required)

View Item