Eldiana, Tri Narulita, S.Sn., M.Sn and Ni Putu , Tisna Andayani (2017) REPRESENTASI BATIK PADA KEMASAN PRODUK NE BALI SOAP. [Experiment]
Full text not available from this repository.Abstract
ABSTRAK Salah satu produk sabun dan perawatan tubuh yang ada di pasaran khususnya di Bali adalah Ne Bali Soap. Jenis produknya yakni sabun, sabun cair, body lotion, massage oil, lulur beras, shampoo, bath salt, body butter, body mist dll. Yang menjadi ketertarikan peneliti terhadap produk Ne Bali Soap adalah kemasannya yang unik. Pada setiap kemasan produk Ne Bali Soap yang merupakan produk perawatan tubuh asli dari Bali terdapat ilustrasi berbagai jenis motif batik khas Indonesia khususnya batik Jawa. Hal inilah yang menjadi fenomena yang penting untuk diteliti, mengapa produk oleh-oleh Bali menggunaka batik Jawa. Representasi batik pada kemasan Ne Bali Soap ini perlu diteliti sebab untuk mengetahui apa yang melatar belakangi perusahaan Ne Bali Soap menggunakan batik pada kemasan produknya. Selain itu, untuk memahami bagaimana bentuk representasi batik ini jika dilihat dari elemen desain dalam sudut padang teori desain komunikasi visual. Serta apa makna representasi batik pada kemasan produk ne Bali Soap dalam upaya membangun citra produk dibenak konsumen dengan teknil analisa semiotika. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil Yang diperoleh rata-rata pada kemasan produk ini berupa primary packaging/ kemasan primer. teks yang ada pada kemasan dapat dibaca dan mudah dibaca dari jarak tertentu,jarak antar huruf maupun spasi telah diatur dengan baik. Namun kebanyakan teks berbahasa Inggris. Tipografi yang digunakan pada kemasan produk ini kebanyakan menggunakan jenis huruf san serif, nama hurufnya century gothic Ilustrasi yang digunakan pada semua kemasan produk semua menggunakan ilustrasi berupa logo perusahaan berupa bunga. Dan batik yang digunakan pada kemasan yakni : menggunakan ilustrasi ornamen Patra Punggel ,batik mega mendung , batik delimo drajat. Makna yang ada dalam beberapa batik ini berupa makna representasi secara filosofi batik dan juga makna secara semiotika (ikon, indeks,simbol). Kata Kunci : Representasi, Batik, kemasan, ne Bali Soap ABSTRACT A product sold certainly can not be separated from the packaging as a wrapper to protect its contents. One of the products of soap and body care on the market, especially in Bali is Ne Bali Soap. The types of products are soap, liquid soap, body lotion, massage oil, rice scrub, shampoo, bath salt, body butter, body mist etc. The researcher's interest in the product of Ne Bali Soap is a unique packaging that makes it different from the packaging of similar body care products. In every packaging of Ne Bali Soap products which is a genuine body care product from Bali there are illustrations of various types of typical Indonesian batik motifs, especially Java batik. This is a phenomenon that is important to investigated, why Bali souvenir products using Java batik. Representation of batik on Ne Bali Soap packaging needs to be investigated because to know what background behind company Ne Bali Soap using batik on product packaging. In addition, to understand how this form of batik representation when viewed from the design elements in the visual field of visual communication design theory. And what is the meaning of batik representation on the packaging product ne Bali Soap in an semiotic analysis. This research used descriptive qualitative method. The results obtained on the average packaging of this product in the form of primary packaging. Text contained on the packaging can be read and easy to read from a certain distance, the distance between letters and spaces has been set well. But most texts speak English. Typography used in this product packaging mostly use the type san font serif, the name of the letter century gothic Illustration used in all product packaging all using the illustration of a company logo in the form of flowers. And batik used on the packaging that is using the illustrations Patra Punggel ornaments, batik mega mendung, batik delimo drajat. The meaning that exists in some batik is a meaning of representation in the philosophy of batik and also the meaning of semiotics (icons, indexes, symbols). Keywords: Representation, Batik, packaging, ne Bali Soap
Item Type: | Experiment |
---|---|
Subjects: | N Fine Arts > NX Arts in general |
Divisions: | Publication Unit > Article |
Depositing User: | Mrs Dwi Gunawati |
Date Deposited: | 27 Mar 2018 06:57 |
Last Modified: | 27 Mar 2018 06:57 |
URI: | http://repo.isi-dps.ac.id/id/eprint/2611 |
Actions (login required)
View Item |